Medicinsk korruption

30 oktober 2007

Piller

(bild från Flickr)

…och för att fortsätta temat med gråzoner så har PLoS Medicine, en öppen vetenskaplig tidskrift, en artikel om hur läkemedelsföretag får läkare att använda deras produkter med väl avvägda doser av smicker, gratisprover, gratisluncher och socialt umgänge. Den ena av artikelförfattarna, Shahram Ahari, arbetade tidigare som läkemedelsrepresentant, och artikeln innehåller därför en hel del inside-information om metoder och statistik.

Det är svårt att inte bli upprörd över metoderna som används – de balanserar på gränsen till uppenbar bestickning i vissa fall – och kostnaden för mediciner lär knappast minska i framtiden, vilket gör detta till en brännhet men bortglömd fråga:

Pharmaceutical companies spend billions of dollars annually to ensure that physicians most susceptible to marketing prescribe the most expensive, most promoted drugs to the most people possible. The foundation of this influence is a sales force of 100,000 drug reps that provides rationed doses of samples, gifts, services, and flattery to a subset of physicians. If detailing were an educational service, it would be provided to all physicians, not just those who affect market share.

PLoS Medicine: Following the Script: How Drug Reps Make Friends and Influence Doctors

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: